ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥† науки ”крањни

Ќ а в ч а л ь н а††††† п р о г р а м а

дл¤ загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в

(12-р≥чна школа)

ћ”«»„Ќ≈ ћ»—“≈÷“¬ќ

5 клас

 ињв† - 2004


ѕо¤снювальна записка

¬ступ. ѕрограма з музичного мистецтва дл¤ 5-8 клас≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в розроблена в≥дпов≥дно до ƒержавного стандарту базовоњ ≥ повноњ загальноњ середньоњ осв≥ти та ірунтуЇтьс¤ на положенн¤х  онцепц≥њ загальноњ середньоњ осв≥ти† (12-р≥чна школа).

ѕрограма враховуЇ нац≥ональн≥ музично-педагог≥чн≥ традиц≥њ та сучасн≥ тенденц≥њ розвитку музичноњ культури в ”крањн≥ та за њњ межами.

ѕрограма ірунтуЇтьс¤ на† принципах:

1) Їдност≥ нац≥онального та загальнолюдського аспект≥в зм≥сту музичноњ осв≥ти, що забезпечуЇ ор≥Їнтац≥ю навчального матер≥алу на ц≥нност≥ украњнськоњ нац≥ональноњ музичноњ культури та св≥тову музичну класику;

2) взаЇмод≥њ компонент≥в соц≥ального досв≥ду людини - емоц≥йно-ц≥нн≥сного ставленн¤, музичних знань, ум≥нь ≥ компетенц≥й, творчост≥, сп≥лкуванн¤;

3) неперервност≥ ≥ наступност≥ завдань ≥ зм≥сту музичноњ осв≥ти у початков≥й та основн≥й школ≥;

4) вар≥ативност≥ - нац≥леност≥ зм≥сту програми на творч≥сть учител¤, його профес≥йну компетентн≥сть, здатн≥сть самост≥йно застосовувати ор≥Їнтовний музичний матер≥ал ≥ в раз≥ необх≥дност≥ зм≥нювати його в межах запропонованоњ структури;†

5) пол≥художност≥, що реал≥зуЇтьс¤ через встановленн¤ обТЇктивно ≥снуючих звТ¤зк≥в м≥ж музикою та ≥ншими видами мистецтв.

.ћетою загальноњ музичноњ осв≥ти в основн≥й школ≥ Ї особист≥сний розвиток учн¤ ≥ збагаченн¤ його емоц≥йно-естетичного досв≥ду п≥д час сприйманн¤ та ≥нтерпретац≥њ твор≥в музичного мистецтва ≥ музично-практичноњ д≥¤льност≥, а також† формуванн¤ ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й, потреби в творч≥й самореал≥зац≥њ та духовно-естетичному самовдосконаленн≥.

«агальна мета конкретизуЇтьс¤ в основних завданн¤х, ¤к≥ спр¤мован≥ на формуванн¤ осв≥тн≥х компетенц≥й:†

n   формуванн¤ культури почутт≥в, збагаченн¤ емоц≥йно-естетичного досв≥ду, розвиток ун≥версальних ¤костей творчоњ особистост≥ (загальнокультурна компетенц≥¤);

n   опануванн¤ вокально-хоровими вм≥нн¤ми та навичками - здатност≥ керуватис¤ набутими музичними† знанн¤ми та вм≥нн¤ми у процес≥ самост≥йноњ† д≥¤льност≥ та самоосв≥ти (предметна компетенц≥¤ та компетенц≥¤ особист≥сного самовдосконаленн¤);

n   формуванн¤ здатност≥ сприймати та ≥нтерпретувати† музичн≥ твори, висловлювати особист≥сне ставленн¤ до них, аргументуючи своњ думки, судженн¤, оц≥нки (комун≥кативна компетенц≥¤);

n   формуванн¤ у¤влень про сутн≥сть, види та жанри музичного мистецтва, особливост≥ його ≥нтонац≥йно-образноњ мови, засвоЇнн¤† основних музичних пон¤ть та в≥дпов≥дноњ терм≥нолог≥њ Ц п≥знанн¤ навколишнього св≥ту засобами музичного мистецтва (≥нформац≥йна та навчально-п≥знавальна компетенц≥њ);

n   вихованн¤ ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й у сфер≥ музики, музичних ≥нтерес≥в, смак≥в ≥ потреб; розвиток загальних ≥ музичних зд≥бностей, творчого потенц≥алу особистост≥ (ц≥нн≥сно-сенсова компетенц≥¤);

n   розум≥нн¤ учн¤ми звТ¤зк≥в музики з ≥ншими видами мистецтва, з природним ≥ культурним середовищем життЇд≥¤льност≥ людини (загальнопредметна та загальнокультурна компетенц≥њ).

†’арактеристика структури навчальноњ програми

ѕрограма реал≥зуЇ дом≥нантну зм≥стову л≥н≥ю Ућузичне мистецтвоФ ƒержавного стандарту ≥ включаЇ так≥ основн≥ зм≥стов≥ блоки:

1/ художньо-естетичне сприйманн¤ музики украњнських ≥ заруб≥жних композитор≥в у широкому д≥апазон≥ њњ вид≥в, жанр≥в ≥ форм (народноњ ≥ профес≥йноњ; хоровоњ, симфон≥чноњ, вокальноњ, ≥нструментальноњ, вокально-≥нструментальноњ тощо) та ≥нтерпретац≥¤ ≥нтонац≥йно-образного зм≥сту† прослуханих твор≥в у процес≥ колективних обговорень ≥ дискус≥й;

2/ набутт¤ вокально-хорових навичок у процес≥† виконанн¤ п≥сень (народних ≥ композиторських (класичних ≥ сучасних); сп≥в ≥з супроводом та без нього;

3/ елементи гри на музичних ≥нструментах (ритм≥чний супров≥д до п≥сень тощо);†

4/ елементи ≥мпров≥зац≥њ (вокальноњ, ≥нструментальноњ, ритм≥чноњ, пластичноњ); застосуванн¤ музики ¤к засобу комун≥кац≥њ та творчого самовираженн¤ особистост≥;

5/ практичне засвоЇнн¤ основних музичних пон¤ть та необх≥дноњ музичноњ терм≥нолог≥њ, усв≥домленн¤ особливостей музичноњ мови, специф≥ки вираженн¤ художньоњ ≥нформац≥њ в музиц≥;

6/ опануванн¤ музики у звТ¤зках ≥з ≥ншими видами мистецтва дл¤ глибшого розум≥нн¤ специф≥ки њњ образноњ мови та загальних законом≥рностей художнього в≥дображенн¤ д≥йсност≥ та внутр≥шнього св≥ту людини у мистецтв≥.

—труктурними особливост¤ми програми Ї розпод≥л зм≥сту на теми розд≥л≥в ≥ семестр≥в. ѕередбачено впровадженн¤ монотематичних урок≥в, присв¤чених творчост≥ окремого видатного композитора або його в≥домого твору.††

“ематична структура програми, зумовлена лог≥кою њњ розгортанн¤:

 лас

 ≥льк≥сть годин

5 клас. ћузика та ≥нш≥ види мистецтва

35 (з них 4 год. Ц резервний час)

“ема 1.ћузика† ≥ мистецтво слова

16

“ема 2.ћузика† ≥ в≥зуальн≥ образи

19

6 клас. ћузика ≥ духовний св≥т людини

35 (з них 4 год. Ц резервний час)

“ема 1. ћузика ¤к мова почутт≥в

16

“ема 2.я ≥ музика

19

†7 клас. ѕал≥тра музичних образ≥в

35 (з них 4 год. Ц резервний час)

“ема 1.ќбразний зм≥ст музики

16

“ема 2. омпозиц≥¤ музичного твору

19

8 клас. ћузичне мистецтво ≥ сучасн≥сть

35 (з них 4 год. Ц резервний час)

“ема 1.¬≥длунн¤ епох в музичному мистецтв≥

16

“ема 2.ћузика в д≥алоз≥ з сучасн≥стю

19

” зм≥ст≥ програми 5-го класу акцентуютьс¤ звТ¤зки музики з мистецтвом слова ≥ в≥зуальним мистецтвом,† пон¤тт¤ синтезу мистецтↆ†† (у храм≥, театр≥, к≥нематограф≥), особливост≥ вокальноњ та ≥нструментальноњ, програмноњ ≥† непрограмноњ музики на приклад≥ твор≥в р≥зних жанр≥в (п≥сн¤, кантата, опера, балет, симфон≥¤, соната тощо). «≥ставленн¤ ≥ пор≥вн¤нн¤ музичних, л≥тературних ≥ в≥зуальних образ≥в спри¤Ї розвитку асоц≥ативного мисленн¤ учн≥в, пол≥художнього вихованн¤.†

«м≥ст програми 6-го класу† розкриваЇ духовний св≥т людини, багатство њњ почутт≥в та емоц≥й, в≥дображених у музичних образах, на приклад≥ твор≥в р≥зних жанр≥в пол≥фон≥чноњ та гомофонно-гармон≥чноњ музики; надаЇ учн¤м можлив≥сть спостереженн¤ за власними думками, переживанн¤ми, в≥дчутт¤ми у процес≥ сприйманн¤ ≥ виконанн¤ музичних твор≥в, осмисленн¤ своњх ≥нтерес≥в, духовних потреб, св≥тосприйн¤тт¤.

«м≥ст програми 7-го класу розкриваЇ звТ¤зки музики з житт¤м через опануванн¤ ≥нтонац≥йного-образного зм≥сту музичних твор≥в та усв≥домленн¤ пон¤ть Устиль, драматург≥¤, композиц≥¤, формаФ.

†«м≥ст програми 8-го класу розкриваЇ соц≥окультурне значенн¤ музичного мистецтва в р≥зн≥ епохи, роль музики в сучасн≥й культур≥.

ќсобливост≥ орган≥зац≥њ навчально-виховного процесу

ћузичне мистецтво маЇ стати в≥дкритою ≥нтонац≥йно-образною моделлю входженн¤ людини у св≥т культури не лише завд¤ки його п≥знанню, але й ≥ндив≥дуальному емоц≥йному переживанню. ўоб зн¤ти ≥снуюч≥ барТЇри у сп≥лкуванн≥ учн≥в з† музикою, пор¤д ≥з оновленн¤м зм≥сту† осв≥ти необх≥дно зм≥нити педагог≥чн≥ технолог≥њ з ≥нформативних на д≥алог≥чн≥,† спр¤мован≥ на п≥двищенн¤ духовно-творчого потенц≥алу навчально-виховного процесу. ѕр≥оритетною маЇ стати д≥алогова стратег≥¤ педагог≥чноњ взаЇмод≥њ (д≥алог з митцем, внутр≥шн≥й д≥алог), забарвлена позитивними емоц≥йно-естетичними переживанн¤ми, захопленн¤м музичною д≥¤льн≥стю.

†≤нтерпретац≥¤ музичних твор≥в передбачаЇ пошук учн¤ми в музиц≥ особист≥сно значущих смисл≥в, сп≥взвучних власному духовному св≥тов≥.

“аким чином, орган≥зац≥йно-методична система викладанн¤ музичного мистецтва в загальноосв≥тн≥й школ≥ маЇ спр¤мовуватис¤ на розвиток таких ¤костей учн≥в, ¤к† самост≥йн≥сть, творч≥сть, критичн≥сть, толерантн≥сть, забезпечувати умови дл¤ самореал≥зац≥њ та духовно-естетичного самовдосконаленн¤, нейтрал≥зовувати зовн≥шн≥ антихудожн≥ впливи середовища.

ѕ≥д час опануванн¤ музичного мистецтва актив≥зуЇтьс¤ потенц≥ал внутр≥шньоњ предметноњ ≥нтеграц≥њ елемент≥в зм≥сту, а також звТ¤зки музики з ус≥ма предметами й курсами, ¤к≥ вход¤ть до осв≥тньоњ галуз≥ У≈стетична культураФ та спор≥днених гуман≥тарних осв≥тн≥х галузей (мова, л≥тература, ≥стор≥¤, етика тощо).

ѕерел≥к твор≥в дл¤ сприйманн¤ та виконанн¤ Ї ор≥Їнтовним. …ого можна зм≥нювати, використовуючи вар≥ативний та етнорег≥ональний матер≥ал (у межах 10%).

†††††† ѕ≥д час поурочного розпод≥лу тематичного зм≥сту передбачено резервний час, ¤кий може використовуватис¤ дл¤ проведенн¤ узагальнюючих урок≥в, зокрема, урок≥в-концерт≥в, тематичноњ атестац≥њ† тощо.

†††††† ќсновним видом домашн≥х завдань з предмета† мають бути завданн¤ на слуханн¤ та ≥нтерпретац≥ю музики в оточуючому культурному середовищ≥.

†††††† « метою реал≥зац≥њ завдань навчальноњ програми з музичного мистецтва та њх доповненн¤ щодо посиленн¤ практичноњ спр¤мованост≥ навчально-виховного процесу доц≥льно орган≥зовувати† в≥дв≥дуванн¤ музичних театр≥в, ф≥лармон≥й, концертних зал≥в, л≥тературних та художн≥х музењв; вивченн¤ ≥ в≥дтворенн¤ елемент≥в народних обр¤дових св¤т з урахуванн¤м рег≥ональних особливостей, умов та м≥сцевих традиц≥й.††

 ритер≥њ оц≥нюванн¤ навчальних дос¤гнень учн≥в з музичного мистецтва

–≥вн≥

†навчальних

† дос¤гнень

Ѕали

 ритер≥њ оц≥нюванн¤ навчальних дос¤гнень учн≥в

≤. ѕочатковий

1

†† ”чень сприймаЇ та виконуЇ музичн≥ твори на частковому р≥вн≥,† небагатосл≥вно њх характеризуЇ, демонструЇ слабо сформоване† художньо-образне мисленн¤, елементарн≥ навички та вм≥нн¤ у† практичн≥й музичн≥й д≥¤льност≥.†††

 

2

”чень волод≥Ї незначною частиною тематичного матер≥алу, маЇ† слабо сформований р≥вень сприйн¤тт¤ музичних твор≥в, ви¤вл¤Ї певн≥ вм≥нн¤ та навички, волод≥Ї незначною† частиною спец≥альноњ музичноњ терм≥нолог≥њ, словниковий запас† дозвол¤Ї викласти думку на елементарному р≥вн≥.

 

3

”чень здатний сприймати та виконувати окрем≥ фрагменти музичних твор≥в з конкретним образно-художн≥м зм≥стом, знаЇ незначну частину музичного тематичного матер≥алу; послуговуючись обмеженим терм≥нолог≥чним та словниковим запасом.

≤≤. —ередн≥й

4

”чень здатний сприймати† та виконувати музичн≥ твори на репродуктивному р≥вн≥, але не розум≥Ї художньо-образноњ сфери музичних твор≥в; застосуванн¤ знань та спец≥альноњ музичноњ терм≥нолог≥њ на практиц≥ задов≥льне.

 

5

”чень волод≥Ї навичками й ум≥нн¤ми, ¤к≥ дають змогу проанал≥зувати чи виконати окрем≥ музичн≥ твори, котр≥ мають художньо конкретну словесну, пон¤т≥йну основу; але не завжди† вм≥Ї ≥нтерпретувати музичн≥ твори,† ¤к≥ вимагають абстрактного художнього мисленн¤; ви¤вл¤Ї недостатнЇ знанн¤ спец≥альноњ музичноњ терм≥нолог≥њ; словниковий запас небагатий.

 

6

”чень здатний сприймати ≥ в≥дтворювати значну частину музичного матер≥алу, але маЇ слабо сформоване художнЇ мисленн¤, не завжди посл≥довно та лог≥чно характеризуЇ музичн≥ твори,† його розпов≥дь потребуЇ уточнень ≥ додаткових запитань; учень ви¤вл¤Ї знанн¤ ≥ розум≥нн¤ основних тематичних положень, але не завжди вм≥Ї самост≥йно зробити† пор≥вн¤нн¤, висновок щодо прослуханоњ чи виконаноњ музики.

≤≤≤. ƒостатн≥й

7

”чень здатний сприймати та виконувати музичн≥ твори, але† робить непереконлив≥ висновки, непосл≥довно викладаЇ своњ думки, допускаЇ терм≥нолог≥чн≥ помилки; учень знаЇ найважлив≥ший† тематичний музичний матер≥ал, але знанн¤ нест≥йк≥; спостер≥гаютьс¤ пом≥тн≥ позитивн≥ зм≥ни у музичн≥й д≥¤льност≥ учн¤.

 

8

”чень ум≥Ї сприймати ≥ виконувати музичн≥ твори, досить повно анал≥зуЇ художньо-образний зм≥ст твору, але маЇ стандартне мисленн¤, йому бракуЇ власних висновк≥в, асоц≥ац≥й, узагальнень, не завжди вм≥Ї поЇднувати музичн≥ твори та життЇв≥ ¤вища; недостатньо волод≥Ї спец≥альною музичною терм≥нолог≥Їю при анал≥з≥ музичних ¤вищ.

 

9

”чень ви¤вл¤Ї достатнЇ засвоЇнн¤ тематичного музичного матер≥алу, але допускаЇ несуттЇв≥ неточност≥† у використанн≥ спец≥альноњ музичноњ терм≥нолог≥њ, ¤к≥ потребують зауваженн¤ чи коригуванн¤, трапл¤ютьс¤ поодинок≥ недол≥ки у виконанн≥ музичного твору ≥ художньо-образному оформленн≥ своњх роздум≥в щодо прослуханоњ музики; не завжди самост≥йно† систематизуЇ та узагальнюЇ музичний матер≥ал.

≤V. ¬исокий

10

”чень маЇ м≥цн≥ знанн¤ програмового матер≥алу,† але, анал≥зуючи музичн≥ твори, допускаЇ неточн≥сть у формулюванн¤х та спец≥альн≥й музичн≥й терм≥нолог≥њ, не завжди обірунтовано може довести свою думку щодо музичних ¤вищ, йому важко виконати окрем≥ фрагменти музичного твору. ¬казан≥ неточност≥ може виправл¤ти самост≥йно.

 

11

”чень волод≥Ї тематичним музичним матер≥алом у межах програми, вм≥Ї використовувати набут≥ знанн¤, ум≥нн¤ ≥ зд≥бност≥ у нових музичних завданн¤х, демонструЇ† знанн¤ спец≥альноњ музичноњ терм≥нолог≥њ, њх усв≥домленн¤ та м≥цн≥сть, ум≥нн¤ систематизувати, узагальнювати,† ≥нтерпретувати музичн≥ твори, асоц≥ювати њх з творами ≥нших мистецтв та життЇвими ¤вищами, застосовувати здобут≥ знанн¤ у музичн≥й д≥¤льност≥.

 

12

”чень маЇ ірунтовн≥ знанн¤ тематичного музичного матер≥алу у межах програми, здатний† узагальнювати,† сприймати та виконувати музичн≥ твори,† застосовувати асоц≥ативн≥ звТ¤зки м≥ж музичними творами, творами ≥нших мистецтв та життЇвими ¤вищами; св≥домо використовувати спец≥альну музичну терм≥нолог≥ю у роздумах, висновках та узагальненн¤х щодо прослуханого чи виконаного твору, пропонуЇ нетипов≥, ц≥кав≥ художньо-творч≥ у¤вленн¤; р≥вень св≥тосприйн¤тт¤ ≥ св≥тов≥дчутт¤ мистецького мисленн¤ достатньо високий; самост≥йно використовуЇ набут≥ знанн¤,† ум≥нн¤ та зд≥бност≥ в музичн≥й д≥¤льност≥.


«м≥ст

навчального матер≥алу та державн≥ вимоги до р≥вн¤ загальноосв≥тньоњ п≥дготовки учн≥в

5 клас Ућузика та ≥нш≥ види мистецтваФ

(35 год. (1 год. на тиждень),† з них 4 год. Ц резервний час)

«м≥ст навчального матер≥алу

ƒержавн≥ вимоги до р≥вн¤ загальноосв≥тньоњ п≥дготовки учн≥в

“ема 1: ћузика ≥ мистецтво слова (16 год.)

–озкритт¤ широкоњ пал≥три звТ¤зк≥в музики з л≥тературою через спор≥днен≥ за характером образи. ѕор≥вн¤нн¤ музичних та л≥тературних твор≥в, ¤к≥ в≥дображають р≥зноман≥тн≥ ¤вища житт¤, зокрема, на прикладах вокальних (п≥сн¤), хорових (кантата), та музично-сцен≥чних (опера, балет, мюзикл) жанр≥в. ¬иконанн¤ народних та композиторських п≥сень, ¤к≥ розкривають основн≥ завданн¤ теми. –озвиток вокально-хорових навичок. ≤мпров≥зац≥¤ простих мелодичних зворот≥в та ритм≥чного супроводу до п≥сень. ≤нтерпретац≥¤ зм≥сту прослуханих та виконаних музичних твор≥в, вираженн¤ власного емоц≥йно-естетичного ставленн¤ до них. ¬и¤вленн¤ специф≥ки образноњ мови музичного мистецтва у пор≥вн¤нн≥ з образною мовою л≥тератури. «асвоЇнн¤ основних музичних пон¤ть ≥ терм≥н≥в: вокал≥з, кантата, мюзикл, л≥брето, сценар≥й. ”св≥домленн¤ ¤вища синтезу музичного та л≥тературного мистецтв у театр≥ ≥ к≥нематограф≥.

ќр≥Їнтовний матер≥ал дл¤ сприйманн¤:

—.–ахман≥нов ¬окал≥з, Ћ.–евуцький ѕ≥сн¤, –.—авицький ¬ар≥ац≥њ та тему† украњнськоњ народноњ п≥сн¤ Уѓхав козак за ƒунайФ, ћ.Ћисенко  антата У–адуйс¤, ниво† неполита¤Ф (5ч. Уќживуть степи, озераФ), ћ.Ћисенко ≤нтродукц≥¤ з опери У“арас ЅульбаФ, ¬.ј. ћоцарт ’ор УФ«в≥дки приЇмний та н≥жний той дзв≥нФ з опери У„ар≥вна флейтаФ, —.ѕрокофТЇв ‘рагменти з балету УѕопелюшкаФ (Уѕа-де-шальФ, УјморфозоФ), ѕ.„айковський ‘рагмент 4ч. симфон≥њ є2, ”крањнська народна казка У„ар≥вна скрипкаФ, —.ћартон  онцерт дл¤ скрипки з оркестром (каденц≥¤ 1ч.), √рузинська народна казка У„онгур≥стФ, √рузинська народна мелод≥¤, ≤.  рилов Ѕайка У вартетФ, ¬.Ѕарв≥нський  вартет дл¤ 2-х скрипок, альта ≥ в≥олончел≥ (2ч.),  .ѕаустовський У—тарий кухарФ, ¬.ј.ћоцарт  онцерт дл¤ ф-но з оркестро솆†††††† є 23 (≤≤ ч.), ¬. ороленко У—л≥пий музикантФ, ћ.—корик Ућелод≥¤Ф, –.–оджерс ‘рагмент з к/ф У«вуки музикиФ.

¬ар≥ативний матер≥ал дл¤ сприйманн¤:

¬.Ѕарв≥нський ѕ≥сн¤ без сл≥в, Ћ.Ѕетховен ќбробка украњнськоњ народноњ п≥сн≥ Уѓхав козак за ƒунайФ, —.√улак-јртемовський ‘≥нал опери У«апорожець за ƒунаЇмФ, ѕ.„айковський ‘рагменти з балету УЋускунчик,† Ћ.√л≥бов Ѕайка УћузикиФ, Ћ.“олстой —цена балу з роману У¬≥йна ≥ мирФ, —.ѕрокофТЇв ¬альс з опери У¬≥йна ≥ мирФ.

ќр≥Їнтовний матер≥ал дл¤ виконанн¤:

ќ.јнтон¤к† Уќда п≥сн≥Ф, ”крањнська народна п≥сн¤ Уѓхав козак за ƒунайФ, ”крањнська народна п≥сн¤ У«асв≥т встали козаченькиФ, ќ.янушкевич У¬еселкова п≥сн¤Ф, Ќорвезька народна п≥сн¤ У„ар≥вний смичокФ, ќ.∆иткевич У¬се це потр≥бно мен≥Ф, ј.ћ≥гай У азковий балФ, –.–оджерс Уƒо-ре-м≥Ф (з к/ф У«вуки музикиФ).

¬ар≥ативний матер≥ал дл¤ виконанн¤:

Ѕ.‘≥льц УЋюбимо землю своюФ, ќ.—еменова У«вучи, р≥дна мовоФ, ≤. ирил≥на Уѕ≥сенькаФ, ”крањнська народна п≥сн¤ У∆уравельФ, ¬.  ниш У«апорожц≥в славаФ, ”крањнська народна п≥сн¤ Уќй, на гор≥ жита многоФ, ”крањнськ≥ кол¤дки та щедр≥вки, ћ.Ѕалема Ући в≥рн≥ друз≥Ф, ¬.  ниш Уўедрий веч≥рФ,††††††††††††††††††††† Ќ.  расотк≥на Уѕрекрасн≥ звертанн¤Ф.

”загальненн¤ теми.

”чень спостер≥гаЇ:

-         за ≥нтонац≥йно-образним розвитком музики та ви¤вл¤Ї сп≥льне ≥ в≥дм≥нне м≥ж музикою та л≥тературою у в≥дображенн≥ навколишнього св≥ту;

розп≥знаЇ:

-         основн≥ засоби виразност≥, основн≥ музичн≥ жанри та њх особливост≥ у вт≥ленн≥ життЇвого зм≥сту;

†пор≥внюЇ:

-         твори р≥зних жанр≥в та

образну мову музичних ≥ л≥тературних твор≥в;

характеризуЇ:

-         особливост≥ вираженн¤ життЇвого зм≥сту вокальними (п≥сн¤), хоровими (кантата) та музично-сцен≥чними (опера, балет, мюзикл) жанрами;

- особливост≥ гри на р≥зних музичних ≥нструментах;

наводить приклади:

-         вокальноњ та

≥нструментальноњ музики, взаЇмопроникненн¤ р≥зних вид≥в мистецтв у в≥дображенн≥ життЇвих образ≥в;

виразно виконуЇ:

-         народн≥ та композиторськ≥ п≥сн≥;

дотримуЇтьс¤ правил:

-         фразуванн¤ ≥ диханн¤ п≥д час виконанн¤ музики;

≥мпров≥зуЇ:

-† прост≥ мелодичн≥ звороти, ритм≥чний супров≥д до п≥сень;

≥нтерпретуЇ:

-† зм≥ст прослуханих та виконаних музичних твор≥в;

висловлюЇ судженн¤ про:

-         специф≥ку ≥нтонац≥йно-

образноњ мови музики у пор≥вн¤нн≥ з ≥ншими видами мистецтв;

-         Їдн≥сть музики ≥ слова;

-         художньо-образну пал≥тру

украњнського п≥сенного фольклору та його життЇвий зм≥ст;

виражаЇ та обірунтовуЇ:

власне емоц≥йно-естетичне ставленн¤ до музичних та л≥тературних образ≥в.

“ема 2:† ћузика ≥ в≥зуальн≥ образи (19 год.)

¬и¤вленн¤ звТ¤зк≥в музики з образотворчим мистецтвом через спор≥днен≥ емоц≥йн≥ настроњ, виражен≥ в художн≥х творах, ¤к≥ в≥дображають р≥зноман≥тн≥ життЇв≥ ¤вища. ’арактеристика засоб≥в виразност≥ програмноњ музики, особливостей духовноњ музики у вираженн≥ життЇвого зм≥сту. ¬иконанн¤ п≥сень, ¤к≥ розкривають основн≥ завданн¤ теми. –озвиток вокально-хорових навичок. ≤мпров≥зац≥¤ простих мелодичних зворот≥в та ритм≥чного супроводу до п≥сень. ≤нтерпретац≥¤ зм≥сту прослуханих та виконаних музичних твор≥в, вираженн¤ власного емоц≥йно-естетичного ставленн¤ до них.† ѕор≥вн¤нн¤ твор≥в пейзажного живопису та пасторальноњ музики, героњчних образ≥в в музичному та образотворчому мистецтв≥. ¬и¤вленн¤ специф≥ки ≥нтонац≥йно-образноњ мови музичного мистецтва у пор≥вн¤нн≥ з мовою образотворчого мистецтва. «асвоЇнн¤ основних пон¤ть ≥ терм≥н≥в: програмна та непрограмна музика, духовна музика, ≥мпрес≥он≥зм у мистецтв≥.† ѕоглибленн¤ розум≥нн¤ синтезу мистецтв у храм≥ та њх впливу на духовний св≥т людини.

ќр≥Їнтовний матер≥ал дл¤ сприйманн¤:

ј. ¬≥вальд≥ У«имаФ з циклу концерт≥в† Уѕори рокуФ, √.—виридов ‘рагмент У—п≥ваЇ зима, агукаЇФ з кантати Уѕоема памТ¤т≥ —ерг≥¤ ™сен≥наФ, ≤.√рабар УЋютнева блакитьФ, ….Ѕокшай У«имаФ, ё.ўуровськай Уѕ≥сл¤ перегл¤ду  уњндж≥У, ј. уњндж≥ Ућ≥с¤чна н≥ч на ƒн≥пр≥Ф, ≤. арабиць ≤ симфон≥¤ УƒумаФ (≤≤ ч.), ћ.ƒерегус Уƒума про козака-бандуристаФ, ќ.Ѕород≥н† —имфон≥¤ є2 УЅогатирськаФ†††††††††††††††††††††††† (≤ ч., експозиц≥¤), ¬.¬аснЇцов УЅогатир≥Ф,† Ћ.Ѕетховен —имфон≥¤ є 5† (≤ ч., експозиц≥¤), ћ.Ћисенко ќпера У“арас ЅульбаФ (сцена У«апор≥зька —≥чФ), ћ.ƒерегус У“арас Ѕульба на чол≥ в≥йськаФ, ”крањнська народна п≥сн¤ Уƒуми моњ, думиФ, “.Ўевченко УјвтопортретФ, ѕамТ¤тник “арасов≥ Ўевченку в  иЇв≥ (фото), ”крањнська народна п≥сн¤ Уќй, п≥ду ¤ лугом, лугомФ (у виконанн≥ кобзар¤ √.“каченка),  .“рутовський У обзар над ƒн≥промФ, ≤.—трав≥нський Ѕалет У¬есна св¤щеннаФ (фрагмент), ќ.Ўовкуненко У¬есна.  онча «аспаФ, –афаель —ант≥ У—икстинська мадоннаФ, ‘.Ўуберт УAve MariaФ,† ≤кона ¬олодимирськоњ Ѕогоматер≥, ƒ.Ѕортн¤нський ’ерувимська, ”крањнськ≥ писанки (зразки), Ћес¤ ƒичко† ¬ар≥ац≥њ дл¤ ф-но У”крањнськ≥ писанкиФ, ‘ото≥люстрац≥¤ ¬олодимирського собору в м.  иЇв≥, —.–ахман≥нов ѕрелюд до д≥Їз м≥нор,  .ћоне У¬раженн¤. —х≥д сонц¤Ф,†   ƒебюсс≥ ѕрелюд≥¤ У‘еЇрверкФ, … Ѕокшай У¬ерховинаФ, ё ўуровський ћаленька украњнська симфон≥¤ (ч.3 У«акарпатська картинаФ),† ћ  рищенко Уѓхав козак на в≥йнонькуФ, ћ. ропивницький –оманс У—оловейкоФ,  .Ѕ≥локур  в≥ти над тином, ≤  арабиць ѕрелюд≥¤.

¬ар≥ативний матер≥ал дл¤ сприйманн¤:

  ƒанькевич јр≥¤ Ѕогдана з опери УЅогдан ’мельницькийФ, ћ.≤вас, ¬.Ѕарв≥нський Уѕ≥сн¤ л≥рникаФ, ќ.—ластьон УЋ≥рникУ, ”кр. нар. п≥сн¤ в обробц≥ ј  ос-јнатольського Уќй ти, д≥вчино, з гор≥ха зерн¤ЕФ, ¬ ћаковський Уƒ≥вчина в украњнському нац≥ональному костюм≥Ф, ¬.√артман јрх≥тектурний еск≥з Ућ≥ськ≥ ворота у  иЇв≥Ф, ћ.ћусоргський УЅогатирськ≥ воротаФ з фортеп≥анноњ сюњти У артинки з виставкиФ, ћарини ≤.јйвазовського, ћ.–имський- орсаков Уќки¤н Ц море синЇЇФ† з опери У—адкоФ.

ќр≥Їнтовний матер≥ал дл¤ виконанн¤:

ќ янушкевич УЅ≥ла казкаФ, ћ.√айворонський "…де с≥чове в≥йсько", ќ.Ѕород≥н —имфон≥¤ УЅогатирськаФ (мелод≥¤ головноњ теми), ќ.∆ил≥нський Уѕ≥сенька джуриФ, ”крањнська народна п≥сн¤ Уƒуми моњ, думиФ, ё.„ичков УћамаФ, ё. Ўевченко УѕисанкиФ, ¬. –аковський "¬ долон¤х р≥дноњ земл≥" , ќ.янушкевич УЋ≥то золотеФ

¬ар≥ативний матер≥ал дл¤ виконанн¤:

Ѕ.‘≥льц УЌа зеленому горбочкуФ, “.ѕопатенко УЎпак на чужин≥Ф, ”крањнська народна п≥сн¤ Уќй, при лужку, при лужкуФ, ћ. Ѕалема Уќй там, на вигон≥Ф,†††† « ћайстрова† Уя малюю мореФ, √.√ладков У артинаФ, ”крањнська народна п≥сн¤ Уќй, ходила д≥вчина бережкомФ.

”загальненн¤† теми.

”чень спостер≥гаЇ:

-         за ≥нтонац≥йним розвитком

музики;

розп≥знаЇ:

-         виражальн≥ особливост≥ симфон≥чноњ, та камерно-≥нструментальноњ музики;

пор≥внюЇ:

-         музичн≥ та в≥зуальн≥ образи у вт≥ленн≥ ними життЇвих ¤вищ;

характеризуЇ:

-         засоби виразност≥

програмноњ та непрограмноњ музики;

-         особливост≥ духовноњ музики;

наводить приклади:

-         емоц≥йно-образного

сп≥взвучч¤ музичних та в≥зуальних твор≥в;

≥нтерпретуЇ:

†- зм≥ст музичних та художн≥х твор≥в, використовуючи спец≥альну† терм≥нолог≥ю;

виразно виконуЇ:

- п≥сн≥ украњнських та заруб≥жних композитор≥в;

≥мпров≥зуЇ:

-† прост≥ мелодичн≥ звороти, ритм≥чний супров≥д до п≥сень;

дотримуЇтьс¤ правил:

- ансамблевого виконанн¤ музичних твор≥в;

висловлюЇ судженн¤ про:

-         взаЇмозвТ¤зок музично-≥нтонац≥йних та в≥зуальних образ≥в,

-         програмну та непрограмну музику ≥ специф≥ку в≥дображенн¤ нею життЇвого зм≥сту;

обірунтовуЇ:

-         власне розум≥нн¤ специф≥ки

зм≥сту твор≥в музичного та образотворчого мистецтва;

ви¤вл¤Ї:

- готовн≥сть до використанн¤ набутих предметних компетенц≥й у процес≥ творчоњ самореал≥зац≥њ.

Hosted by uCoz