ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥† науки ”крањни
Ќ а в ч а л ь н а††††† п р о г р а м а
дл¤ загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в
(12-р≥чна школа)
ќЅ–ј«ќ“¬ќ–„≈ ћ»—“≈÷“¬ќ
5 клас
ињв† - 2004
¬ступ. ѕрограма з образотворчого мистецтва дл¤ 5Ц7 клас≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в розроблена в≥дпов≥дно до ƒержавного стандарту середньоњ осв≥ти та ірунтуЇтьс¤ на положенн¤х онцепц≥њ загальноњ середньоњ осв≥ти (12 Ц р≥чна школа).
” контекст≥ нових п≥дход≥в до побудови нац≥ональноњ системи осв≥ти особливоњ актуальност≥ набувають дисципл≥ни художньо-естетичного циклу у загальноосв≥тн≥х навчальних закладах, ¤к≥ мають забезпечувати духовно-творчий розвиток школ¤р≥в.
ѕрограма з образотворчого мистецтва враховуЇ традиц≥њ та сучасн≥ тенденц≥њ розвитку нац≥ональноњ та заруб≥жноњ образотворчоњ культури. •рунтуЇтьс¤ на ≥де¤х ц≥л≥сного естетичного розвитку особистост≥ на основ≥ св≥домого розум≥нн¤ пол≥художнього та пол≥культурного образу св≥ту.
¬ основу програми покладен≥ принципи:
1. Їдност≥ загальнолюдського та нац≥онального зм≥сту образотворчоњ осв≥ти з пр≥оритетн≥стю нац≥онального;
2. взаЇмод≥њ компонент≥в соц≥ального досв≥ду людини;
3. неперервност≥ ≥ наступност≥ завдань ≥ зм≥сту образотворчоњ осв≥ти у початков≥й та основн≥й школ≥;
4. вар≥ативност≥ Ц нац≥леност≥ зм≥сту програми на творч≥сть учител¤, його профес≥йну компетентн≥сть, здатн≥сть самост≥йно застосовувати ор≥Їнтовний матер≥ал ≥, в раз≥ необх≥дност≥, зм≥нювати його в межах запропонованоњ структури;
5. пол≥художност≥, що реал≥зуЇтьс¤ через встановленн¤ обТЇктивно ≥снуючих звТ¤зк≥в образотворчого та ≥ншими видами мистецтв.
ћета загальноњ образотворчоњ осв≥ти в основн≥й школ≥ пол¤гаЇ в особист≥сному розвитку учн≥в ≥ збагаченн≥ њх емоц≥йно-естетичного досв≥ду п≥д час сприйманн¤ навколишнього св≥ту ≥ художньо-практичн≥й д≥¤льност≥, ≥нтерпретац≥њ та оц≥нюванн¤ твор≥в образотворчого мистецтва, а також у формуванн≥ ц≥нн≥сних ор≥Їнтир≥в, потреби в творч≥й самореал≥зац≥њ та духовно-естетичному самовдосконаленн≥.
ќсновн≥ завданн¤ курсу:
Ј формуванн¤ культури людських почутт≥в, ¤к найсильн≥ших Ц любов≥, доброти, милосерд¤ через сприйманн¤ твор≥в мистецтва, так ≥ найспециф≥чн≥ших: почутт¤ кольору, л≥н≥њ, ритму, композиц≥њ, колориту та ≥н., безпосередньо у мистецьк≥й д≥¤льност≥;
Ј розвиток асоц≥ативно-образного та просторового мисленн¤, у¤ви, фантаз≥њ, памТ¤т≥, художнього смаку ≥ творчих зд≥бностей;
Ј опануванн¤ вм≥нн¤ми та навичками в образотворч≥й д≥¤льност≥; формуванн¤ художньо-практичноњ компетентност≥; готовност≥ використовувати отриманий досв≥д у самост≥йн≥й творч≥й робот≥;
Ј формуванн¤ здатност≥ сприймати, ≥нтерпретувати та характеризувати твори образотворчого мистецтва, висловлювати особист≥сне ставленн¤ до них, аргументуючи власн≥ думки, судженн¤, оц≥нки;
Ј формуванн¤ у¤влень про сутн≥сть, види та жанри образотворчого мистецтва, особливост≥ художньо-образноњ мови, засвоЇнн¤ основних художн≥х прийом≥в ≥ законом≥рностей та† в≥дпов≥дноњ терм≥нолог≥њ;
Ј вихованн¤ духовних та моральних ц≥нн≥сних ор≥Їнтир≥в у сфер≥ образотворчого мистецтва, ≥нтерес≥в, смак≥в,† потреб в творчост≥; нац≥онально-патр≥отичноњ св≥домост≥ та активноњ життЇвоњ позиц≥њ;
Ј розум≥нн¤ учн¤ми звТ¤зк≥в образотворчого мистецтва з ≥ншими видами мистецтва, з природним ≥ культурним середовищем життЇд≥¤льност≥ людини.
–озвиток особист≥сних ¤костей учн≥в ірунтуЇтьс¤ на осв≥тн≥х компетенц≥¤х:
- когн≥тивних (п≥знавальних) Ц чуттЇво-емоц≥йне сприйн¤тт¤; вм≥нн¤ в≥дчувати ≥ бачити навколишн≥й св≥т, ви¤вленн¤ п≥знавальноњ активност≥;
- креативних (творчих) Ц асоц≥ативно-образне мисленн¤; ви¤вленн¤ фантаз≥њ, у¤ви у створенн≥ власних образ≥в у художньо-практичн≥й д≥¤льност≥;
- методолог≥чних Ц пон¤ттЇво-лог≥чне мисленн¤; вм≥нн¤ визначити мету, способи та орган≥зац≥ю њњ дос¤гненн¤; здатн≥сть до самоанал≥зу та самооц≥нки;
- комун≥кативних Ц розум≥нн¤ мови мистецтва ¤к форми м≥жособист≥ст≥сного сп≥лкуванн¤; розум≥нн¤ почутт≥в ≥нших людей, р≥зноман≥тт¤ творчих про¤в≥в, бачень ≥ розум≥нь д≥йсност≥; усв≥домленн¤ взаЇмозв'¤зку з однол≥тками ≥ дорослими та в≥дпов≥дальност≥ п≥д час виконанн¤ роб≥т;
- св≥тогл¤дних Ц сприйн¤тт¤ ц≥л≥сноњ картини св≥ту, ц≥нувати нац≥ональну самобутн≥сть ≥ культурну спадщину ”крањни ¤к складовоњ загальнолюдськоњ культурноњ скарбниц≥; видкритт¤, творче вираженн¤ себе, визначенн¤ власного м≥сц¤ та усв≥домленн¤ неповторност≥ й ун≥кальност≥ ≥ншого.
’арактеристика структури навчальноњ програми
ѕрограма структурно умовно розд≥лена на три етапи. ожен етап охоплюЇ навчальний р≥к ≥ складаЇтьс¤ ≥з семестрових тематичних розд≥л≥в, ¤к≥ посл≥довно розвТ¤зують художньо-пластичн≥, виразн≥, техн≥чн≥ та психолог≥чн≥ завданн¤ образотворчост≥. –итм, форма, рух, прост≥р, св≥тло та композиц≥¤, ¤к складов≥ образотворчост≥, розгл¤даютьс¤ на кожному етап≥ навчанн¤. ожен з етап≥в Ї п≥дірунт¤м наступного в доповненн≥ навчального матер≥алу, актуал≥зуючи окрем≥ художньо-творч≥ аспекти з поступовим њх ускладненн¤м. јкцентуЇтьс¤ увага на багатовим≥рност≥ художньо-естетичних завдань та њх вир≥шенн≥ в пластично-образному аспект≥, ≥н≥ц≥юЇтьс¤ пошук власних способ≥в виконанн¤ роб≥т в художньо-творчому самови¤в≥ учн≥в.
ожен семестровий розд≥л маЇ тематичн≥ блоки, ¤к≥ зумовлен≥ навчальними завданн¤ми ¤к окремого розд≥лу, так ≥ розвитком навчальних проблем вс≥Їњ програми з образотворчого мистецтва (5Ц7 класи).
5 клас. ’удожн≥й образ
–озвиток чуттЇво-емоц≥йного та естетичного сприйманн¤ св≥ту, асоц≥ативно-образного мисленн¤, ц≥л≥сного баченн¤, вм≥нн¤ вид≥л¤ти основне у ¤вищах та формах. ¬и¤вленн¤ специф≥ки художньо-образноњ мови мистецтва, композиц≥йно-художн≥х ≥ техн≥чних засоб≥в р≥зних вид≥в пластичних мистецтв. —творенн¤ художн≥х образ≥в на основ≥ чуттЇво-емоц≥йного сприйманн¤ мистецьких твор≥в (музика, л≥тература, хореограф≥¤ тощо), асоц≥ативно-образних ≥нтерпретац≥й природних форм ≥ ¤вищ.
«алученн¤ учн≥в до системного п≥знанн¤, опануванн¤ техн≥ками та прийомами образного ви¤вленн¤ ¤к художньоњ основи дл¤ особист≥сного самовираженн¤. ¬ивченн¤ зразк≥в св≥тового та нац≥онального мистецтва з творчим переосмисленн¤м ≥ використанн¤м власного досв≥ду в практичн≥й творч≥й д≥¤льност≥ учн≥в.
6 клас. ƒуховний ≥ предметний св≥т людини
–озвиток формально-лог≥чного мисленн¤, вм≥нн¤ спрощувати, узагальнювати, ви¤вл¤ти конструкц≥ю та обТЇм форми. «осередженн¤ уваги учн≥в на форм≥ з метою подальшого вивченн¤ впливу ≥ взаЇмозвТ¤зку ц≥Їњ форми ≥з сутн≥стю образу. ¬ивченн¤ кольору через ви¤вленн¤ звТ¤зк≥в його з≥ св≥тлом (природним, штучним) доповнюЇ попередн≥й досв≥д учн≥в у ви¤вленн≥ образност≥ форми.
Ќавчанн¤ формоутворенню в образотворчому мистецтв≥ базуЇтьс¤ на художн≥й практиц≥ учн≥в, ¤ка передбачаЇ њх ор≥Їнтуванн¤ в специф≥ц≥ образотворчого мистецтва та оволод≥нн≥ певними художньо-техн≥чними навичками. онтрастн≥ форми, пропорц≥њ, фактурне, тональне ви¤вленн¤ форм та вивченн¤ св≥тлот≥н≥ ¤к засобу визначенн¤ форми, њњ контур≥в, пластики ≥ фактури поверхн≥, засвоЇнн¤ трансформац≥њ форм використовуЇтьс¤ учн¤ми п≥д час конструюванн¤ й проектуванн¤ предмет≥в.
7 клас. ультурне ≥ просторове середовище людини
ѕопередн≥й досв≥д образного й асоц≥ативного мисленн¤ доповнюЇтьс¤ формуванн¤м ≥ розвитком абстрактного мисленн¤ та оволод≥нн¤м певними художньо-техн≥чними навичками моделюванн¤ простору та обТЇмно-просторових форм. ѕерех≥д в≥д вивченн¤ окремих форм та формоутворенн¤ до ви¤вленн¤ звТ¤зку форми ≥ простору. ¬ивчаютьс¤ образн≥ й пластичн≥ звТ¤зки форми ≥ середовища. ” теоретичному та практичному планах ос¤гаютьс¤ закони перспективи простору в ≥люзорно-просторовому зображенн≥ та р≥вноб≥жно вивчаютьс¤ умовн≥ художн≥ засоби створенн¤ зображень простору й середовища (природного, штучного, арх≥тектурного).
ѕродовжуЇтьс¤ вивченн¤ природних форм та середовища у гармон≥йному поЇднанн≥ окремих форм ≥ довк≥лл¤. јкцентуЇтьс¤ увага на взаЇмозвТ¤зку людини з навколишн≥м св≥том та впливом культурноњ спадщини на урбан≥стичне (створене) середовище людини, њх гармон≥йне або дисгармон≥йне поЇднанн¤. ” практичн≥й творч≥й д≥¤льност≥ учн≥в ≥н≥ц≥юЇтьс¤ ви¤вленн¤ ≥ндив≥дуального погл¤ду на предметний св≥т ≥ довк≥лл¤, експериментуванн¤ та моделюванн¤ свого неповторного дит¤чого св≥ту.
ќсобливост≥ орган≥зац≥њ навчально-виховного процесу
ѕосл≥довн≥сть тем та виконанн¤ завдань методично обірунтован≥ психоф≥з≥олог≥чними та в≥ковими особливост¤ми учн≥в, врахуванн¤м в≥дм≥нностей художн≥х та техн≥чних засоб≥в р≥зних вид≥в мистецтва, профес≥йною викладацькою етикою, ор≥Їнтованою на творчий пошук учн¤ ≥ ви¤вленн¤ його ≥ндив≥дуальност≥ у вибор≥ засоб≥в художньоњ виразност≥, техн≥ки та матер≥ал≥в. ¬елика увага прид≥л¤Їтьс¤ розвитку композиц≥йного мисленн¤ учн≥в та використанню в творчих роботах ц≥л≥сност≥ образотворчих ≥ техн≥чних завдань. ѕеревага надаЇтьс¤ нестандартним самост≥йним композиц≥йним р≥шенн¤м учн≥в, а не готовим зразкам, коли учн≥ стають Увиконавц¤ми-≥нструментамиФ. «найомство учн≥в з творами та зразками нац≥онального та св≥тового мистецтва може розгл¤датис¤ в контекст≥ художньо-драматург≥чного розвитку уроку ¤к на його початку, так ≥ в середин≥ або на його завершенн≥.
” програм≥ вказан≥ навчальн≥ та ор≥Їнтовн≥ тематичн≥ завданн¤, ¤к≥ доповнюютьс¤ конкретними уроками, власною методикою вчител¤ та прийомами реал≥зац≥њ навчальних завдань образотворчими засобами Ц у граф≥ц≥, живопису, обТЇмн≥й пластиц≥, декоративних формах.
ћетодикою програми передбачено гармон≥йне поЇднанн¤ в структур≥ уроку р≥зноман≥тних вид≥в д≥¤льност≥ та вид≥в мистецтва (л≥тература, музика, сценограф≥¤ тощо), проведенн¤ б≥нарних урок≥в.
” кожному семестр≥ 2 години резервного часу можуть використовуватис¤ на тематичне оц≥нюванн¤, рег≥ональний компонент, узагальненн¤ теми, в≥дв≥дуванн¤ виставок, музењв тощо.
¬≥зуальне (образотворче) мистецтво |
||
–≥вн≥ навчальних дос¤гнень |
Ѕали |
ритер≥њ† оц≥нюванн¤ навчальних дос¤гнень учн≥в |
≤. ѕочатковий |
1 |
”чень сприймаЇ та в≥дтворюЇ художн≥ образи на частковому р≥вн≥, однозначно њх характеризуЇ, демонструЇ слабо сформоване художньо-естетичне мисленн¤, елементарн≥ навички та ум≥нн¤ у творч≥й художн≥й д≥¤льност≥. |
2 |
”чень волод≥Ї незначною частиною тематичного матер≥алу, маЇ слабо сформований† р≥вень сприйн¤тт¤ художн≥х образ≥в, ви¤вл¤Ї певн≥ творч≥ вм≥нн¤ та навички, волод≥Ї незначною частиною терм≥нолог≥чного м≥н≥муму; словниковий запас в основному дозвол¤Ї викласти думку. |
|
3 |
”чень здатний сприймати та в≥дтворювати окрем≥ фрагменти художн≥х образ≥в з конкретним образно-художн≥м зм≥стом, знаЇ незначну частину† тематичного матер≥алу, послуговуючись обмеженим терм≥нолог≥чним та словниковим запасом. |
|
≤≤. —ередн≥й |
4 |
”чень може в≥дтворювати художн≥ образи на репродуктивному р≥вн≥, але не завжди розум≥Ї образноњ сфери художнього твору; застосуванн¤ знань та терм≥нолог≥чного запасу на практиц≥ задов≥льне. |
5 |
”чень волод≥Ї навичками й ум≥нн¤ми, ¤к≥ дають змогу проанал≥зувати чи в≥дтворити окрем≥ художн≥ образи, котр≥ мають художньо конкретну словесну пон¤т≥йну основу; але не завжди вм≥Ї сприймати ≥ в≥дтворювати художн≥ образи,† ¤к≥ вимагають абстрактного художньо-мистецького мисленн¤; ви¤вл¤Ї недостатнЇ знанн¤ спец≥альноњ художньоњ терм≥нолог≥њ; словниковий запас небагатий. |
|
6 |
”чень може в≥дтворити р≥зн≥ в≥зуальн≥ образи, але маЇ слабо† сформоване художнЇ мисленн¤,† не завжди посл≥довно та лог≥чно характеризуЇ окрем≥ художн≥ ¤вища, його розпов≥дь потребуЇ уточнень ≥ додаткових запитань; учень ви¤вл¤Ї знанн¤ ≥ розум≥нн¤ основних тематичних положень, але не завжди вм≥Ї самост≥йно зробити анал≥з художнього твору, пор≥вн¤нн¤, висновки щодо сприйманн¤ твор≥в образотворчого мистецтва. |
|
≤≤≤. ƒостатн≥й |
7 |
”чень не завжди вм≥Ї сприймати та репродукувати в≥зуальн≥ образи, робить непереконлив≥ висновки, не завжди посл≥довно викладаЇ своњ думки, допускаЇ мовленнЇв≥ та терм≥нолог≥чн≥ помилки; учень знаЇ найважлив≥ший† тематичний художн≥й матер≥ал, але знанн¤ не достатньо ст≥йк≥; спостер≥гаютьс¤ пом≥тн≥ позитивн≥ зм≥ни у творч≥й художн≥й д≥¤льност≥ учн¤. |
8 |
”чень вм≥Ї сприймати ≥ репродукувати в≥зуальн≥ образи певного р≥вн¤, досить повно анал≥зуЇ художньо-образний зм≥ст твору, але маЇ стандартне мисленн¤, йому бракуЇ власних висновк≥в, асоц≥ац≥й, узагальнень; не завжди вм≥Ї поЇднувати художн≥ образи та життЇв≥ ¤вища;† недостатньо волод≥Ї спец≥альною художньою терм≥нолог≥Їю при анал≥зуванн≥ художн≥х твор≥в в процес≥ њх сприйманн¤. |
|
9 |
”чень ви¤вл¤Ї достатнЇ засвоЇнн¤ тематичного художнього матер≥алу, але допускаЇ несуттЇв≥ неточност≥ у використанн≥ спец≥альноњ художньоњ терм≥нолог≥њ, ¤к≥ потребують допомоги вчител¤, трапл¤ютьс¤ поодинок≥ недол≥ки у в≥дтворенн≥ художнього образу ≥ художньо-образному оформленн≥ своњх роздум≥в щодо оц≥нки твор≥в образотворчого мистецтва; не завжди самост≥йно† систематизуЇ та узагальнюЇ художн≥й матер≥ал.† |
|
≤V. ¬исокий |
10 |
”чень маЇ м≥цн≥ знанн¤ програмового матер≥алу, але, анал≥зуючи художн≥ твори, допускаЇ неточн≥сть у† формулюванн¤х та використанн≥ спец≥альноњ художньоњ терм≥нолог≥њ, не завжди обгрунтовано може довести свою точку зору на художн≥ ¤вища в процес≥ њх сприйманн¤, не завжди вм≥Ї в≥дтворити окрем≥ фрагменти художн≥х образ≥в. ¬казан≥ неточност≥ може виправл¤ти самост≥йно. |
11 |
”чень волод≥Ї тематичним художн≥м матер≥алом у межах програми, вм≥Ї використовувати набут≥ знанн¤, ум≥нн¤ ≥ зд≥бност≥ у нових художньо-творчих завданн¤х, ви¤вл¤Ї† знанн¤ спец≥альноњ художньоњ терм≥нолог≥њ, њх усв≥домленн¤ та м≥цн≥сть, ум≥нн¤ систематизувати, узагальнювати, анал≥зувати твори в≥зуального (образотворчого) мистецтва, асоц≥ювати њх з творами ≥нших мистецтв та життЇвими ¤вищами, застосовувати набут≥ знанн¤ в образотворч≥й д≥¤льност≥. |
|
12 |
”чень маЇ ірунтовн≥ знанн¤ тематичного художнього матер≥алу (жанри, митц≥, твори образотворчого мистецтва) у межах програми, здатний систематизувати, узагальнювати, св≥домо сприймати та в≥дтворювати в≥зуальн≥ образи, широко застосовувати асоц≥ативн≥ звТ¤зки м≥ж творами образотворчого мистецтва, творами ≥нших мистецтв та життЇвими ¤вищами. ”чень† св≥домо послуговуЇтьс¤ мовою в≥зуального мистецтва у роздумах, висновках та узагальненн¤х щодо сприйманн¤ художн≥х образ≥в, маЇ достатньо† високий р≥вень художньо-мистецького мисленн¤ у розвитку св≥топ≥знанн¤ ≥ св≥тов≥дчутт¤; самост≥йно† використовуЇ набут≥ художн≥ вм≥нн¤, навички та власн≥ зд≥бност≥ в художн≥й д≥¤льност≥.† |
«м≥ст навчального матер≥алу
та вимоги до р≥вн¤ загальноосв≥тньоњ п≥дготовки учн≥в
5 клас. ’удожн≥й образ
35 годин (1 година на тиждень, 4 години Ц резервний час)
«м≥ст навчального матер≥алу |
ƒержавн≥ вимоги до р≥вн¤ загальноосв≥тньоњ п≥дготовки учн≥в |
–озд≥л ≤. ћова образотворчого мистецтва 14 годин “ема 1. јсоц≥ативно-образна мова (6 год.) –озвиток чуттЇво-емоц≥йного сприйн¤тт¤, асоц≥ативно-образного мисленн¤. “ема 2. јсоц≥ативно-образна форма (площина, об'Їм) (8 год.) –озвиток естетичного сприйманн¤ ≥ ц≥л≥сного баченн¤ предмет≥в та ¤вищ навколишнього св≥ту, вм≥нн¤ вид≥лити основне у ¤вищах бутт¤. Ќавчальн≥ завданн¤ ≈моц≥йно-образн≥ художн≥ засоби: ∆ивопис: кол≥р (ахроматичний, хроматичний), тон, колорит, пл¤ма, мазок; емоц≥йне сп≥вв≥дношенн¤ кольорових ≥ музичних контраст≥в, настроњв та характер≥в. √раф≥ка: точка, л≥н≥¤, штрих, пл¤ма, силует, фактура; ви¤вленн¤ виразност≥ та асоц≥ативност≥ (р≥зна товщина л≥н≥й, фактура л≥н≥й, пл¤м тощо). —кульптура: об'Їм, пластика форми, фактура; ви¤вленн¤ асоц≥ативност≥ пластики та фактури форми (рельЇф, кругла скульптура). омпозиц≥йн≥ засоби ≥ прийоми ќрган≥зац≥¤ зображенн¤ в композиц≥њ: виб≥р формату аркуша паперу (квадрат, пр¤мокутник вертикальний, горизонтальний); ви¤вленн¤ головного ≥ другор¤дного у композиц≥њ; ц≥л≥сн≥сть форми, композиц≥йний центр, симетр≥¤, асиметр≥¤, р≥вновага, ритм, кол≥р ¤к акцент. ќр≥Їнтовн≥ тематичн≥ завданн¤: - кольоров≥ асоц≥ац≥њ (сум-рад≥сть, спок≥й-напруженн¤, на основ≥ сприйн¤тт¤ музичних ≥ л≥тературних твор≥в, стану природи тощо); - р≥зний характер л≥н≥й (н≥жн≥, колюч≥ тощо); - кольоров≥ сполученн¤ (утворенн¤ кольору р≥зними засобами, зм≥шуванн¤ та накладанн¤ фарб тощо); - ритм л≥н≥й та пл¤м (музичн≥ й природн≥ асоц≥ац≥њ); - асоц≥ативн≥сть р≥зних художн≥х техн≥к (паперопластика, акварель по-мокрому, монотип≥¤, штампуванн¤ тощо); - асоц≥ативна композиц≥¤ (''—в¤то'', ''ћузика'', ''Ќастр≥й'' тощо). - асоц≥ативн≥сть та образн≥сть природних форм у поЇднанн≥ з техн≥кою виконанн¤ (дерев, тварин, птах≥в, комах тощо); - символ≥чн≥сть форм (''ƒерево-житт¤''); - асоц≥ативн≥сть декору ≥ зв'¤зок з формою (в≥зерунок, фактура, пластика форм); - композиц≥¤ ''Ќовор≥чне св¤то''. ”загальненн¤ тем 2 години. ћатер≥али ≥ техн≥ка виконанн¤ ќл≥вц≥, ручки (кульков≥, гелев≥), туш, перо, фломастери, акварель, гуаш, пластил≥н, (глина),† пластика, солоне т≥сто. ћонотип≥¤, кл¤ксограф≥¤, гратограф≥¤, набризки, штампуванн¤, колаж, апл≥кац≥¤, ор≥гам≥, паперопластика. |
”чень розп≥знаЇ: - природн≥ форми та ¤вища у певному емоц≥йному стан≥; - види образотворчого мистецтва; - предметне та безпредметне (абстрактне) мистецтво; спостер≥гаЇ: - за природними формами навколишнього середовища; пор≥внюЇ: - характер л≥н≥й, кольори й кольоров≥ сполученн¤ та чуттЇво-емоц≥йне забарвленн¤; - характер природних форм; характеризуЇ: - види образотворчого мистецтва та њх специф≥ку; ум≥Ї: - використовувати засоби художньоњ виразност≥ р≥зних вид≥в мистецтва; - створювати асоц≥ативн≥ образи; - ви¤вл¤ти своњ почутт¤, естетичн≥ переживанн¤ образотворчими засобами; - передавати настр≥й, емоц≥йний характер форм, стан природи засобами живопису, граф≥ки, скульптури тощо; - утворювати та в≥др≥зн¤ти в≥дт≥нки одного кольору (р≥зна насичен≥сть та св≥тлота); - утворювати в≥дт≥нки р≥зних кольор≥в ≥ в≥дпов≥дних кольорових сполучень дл¤ створенн¤ композиц≥й; - виконувати творч≥ композиц≥њ в р≥зних техн≥ках ¤к одноос≥бно, так ≥ в групах; висловлюЇ судженн¤ про: - площинн≥ та об'Їмн≥ форми мистецтва; - художню виразн≥сть форм (емоц≥йний характер); - засоби ≥ прийоми орган≥зац≥њ композиц≥њ у певному формат≥ (ритм, р≥вновагу, ц≥л≥сн≥сть форми, композиц≥йний центр, симетр≥ю, асиметр≥ю, кол≥р ¤к акцент); наводить приклади: - твор≥в реал≥стичного ≥ декоративного, перв≥сного ≥ сучасного мистецтва; анал≥зуЇ: - своњ почутт¤ ≥ власне баченн¤ художнього твору; - за допомогою вчител¤ результати власноњ роботи, дос¤гненн¤ та недол≥ки, визначаЇ шл¤хи вдосконаленн¤; дотримуЇтьс¤ правил: - техн≥ки безпеки при робот≥ з р≥зними художн≥ми матер≥алами та ≥нструментами. |
–озд≥л ≤≤. ѕриродн≥ форми та образи у мистецтв≥ 17 годин. “ема 1. ѕриродн≥ форми та ¤вища (8 год.) –озвиток спостереженн¤, зоровоњ пам'¤т≥, лог≥чного мисленн¤, вм≥нн¤ сприймати красу ≥ в≥дтворювати њњ на площин≥ та в об'Їм≥. “ема 2. ’удожн≥ образи та композиц≥њ †(9 годин) –озвиток творчоњ у¤ви, композиц≥йного мисленн¤, вм≥нн¤ створювати композиц≥њ в р≥зних жанрах образотворчого мистецтва. Ќавчальн≥ завданн¤ «асоби ви¤вленн¤ характеру, будови природних форм: л≥н≥¤, штрих, силует, тон, кол≥р, кольорова гама, фактура, декор, текстура, пластика форми. ’удожн≥ прийоми ви¤вленн¤ характеру й образност≥ природних форм: загальн≥ пропорц≥њ (Їдн≥сть та взаЇмозв'¤зок частин до ц≥лого), под≥бн≥сть, сп≥врозм≥рн≥сть, контраст, нюанс, особливост≥ форм в стан≥ спокою та рус≥ (характерн≥ виразн≥ рухи, узагальненн¤ та загостренн¤ характерних рис в емоц≥йному стан≥), масштаб тощо. омпозиц≥йн≥ засоби ≥ прийоми ѕейзажний жанр: освоЇнн¤ глибини (плановост≥) простору, статика та динам≥ка; ƒекоративна композиц≥¤: орган≥зац≥¤ елемент≥в композиц≥њ (замкнена ≥ в≥дкрита) в кол≥, квадрат≥, пр¤мокутнику; розробка об'Їмноњ† форми: лакон≥чн≥сть, декор, фактура; —южетна композиц≥¤, ≥люстрац≥¤, ан≥мац≥¤:† образна ≥нтерпретац≥¤ казкового, л≥тературного геро¤ (ви¤вленн¤ характеру). ќр≥Їнтовн≥ тематичн≥ завданн¤: - будова р≥зних природних форм (лист¤, дерева, птахи тощо); - силует (пропорц≥њ р≥зних природних форм); - кол≥р природноњ форми (кольорова гама р≥зних форм, контраст, нюанс); - в≥зерунок, фактура, текстура природних форм ≥ предмет≥в (зв'¤зок з характером форми); - природн≥ форми та ¤вища в статиц≥ та динам≥ц≥; - кол≥р ¤к зас≥б ви¤вленн¤ характеру форм та стану природних ¤вищ; - створенн¤ образ≥в на основ≥ вивченн¤ природних форм ≥ ¤вищ, використовуючи р≥зн≥ художн≥ засоби декоративно-прикладного мистецтва, скульптури, граф≥ки, живопису тощо; - декоративна, книжкова, сюжетна композиц≥њ; - створенн¤ книжки-≥грашки, персонаж≥в ≥ декорац≥й л¤лькового театру тощо (колективна робота). ”загальненн¤ тем 2 години. ћатер≥али ≥ техн≥ка виконанн¤ ќл≥вець, туш, вуг≥ль, пастель, восков≥ та акварельн≥ ол≥вц≥, акварель, гуаш, (глина), пластика. ћонотип≥¤, гратограф≥¤, розпис, (розпис на скл≥), колаж, апл≥кац≥¤, ор≥гам≥, паперопластика, (рельЇф), скульптура з подальшим розфарбуванн¤м. |
”чень розп≥знаЇ: - природн≥ форми у певному емоц≥йному стан≥, спокою та рус≥; спостер≥гаЇ: - р≥зноман≥тн≥сть природних форм, контрасти форм, њх пропорц≥њ, розташуванн¤ та взаЇмозв'¤зок частин; - гармон≥йне ≥снуванн¤ природних форм та њх пристосуванн¤ до середовища; пор≥внюЇ: - зм≥ни природних ¤вищ, кольорове розмањтт¤ навколишнього середовища; - будову р≥зних природних форм; - реал≥стичн≥, казков≥, фантастичн≥ образи; характеризуЇ: - природн≥ форми та ¤вища (в≥дм≥чаЇ характерн≥ особливост≥); ум≥Ї: - ви¤вл¤ти характер, настр≥й форм; - зображувати природн≥ форми в статиц≥ та динам≥ц≥ (з натури, з у¤ви, по пам'¤т≥); - збагачувати силуетну форму декором (природну ≥ предмета); - створювати художн≥ образи на основ≥ природних форм; - створювати р≥зн≥ композиц≥њ (сюжетну, декоративну, ≥люстрац≥ю); висловлюЇ судженн¤ про: - основн≥ пропорц≥њ природних форм (птах≥в, тварин тощо); - зображенн¤ природних форм ≥ ¤вищ у р≥зних видах мистецтва; - специф≥ку образ≥в пейзажного жанру, ан≥мац≥њ, книжковоњ граф≥ки тощо; - прийоми орган≥зац≥њ декоративноњ композиц≥њ (в кол≥, квадрат≥, пр¤мокутнику тощо); наводить приклади: - композиц≥й (декоративна, сюжетна, ≥люстрац≥¤). - твор≥в художник≥в-пейзажист≥в; анал≥зуЇ: - своњ почутт¤ ≥ власне баченн¤ художн≥х образ≥в; дотримуЇтьс¤ правил: - техн≥ки безпеки при робот≥ з р≥зними художн≥ми матер≥алами та ≥нструментами; ви¤вл¤Ї готовн≥сть: - до використанн¤ набутих предметних компетенц≥й у процес≥ творчоњ самореал≥зац≥њ. |